FANDOM

Kretanic - jacht motorowo-odrzutowy skonstruowany przez Koguta Wynalazcę, główny środek transportu bohaterów w opowiadaniach "Ostatni Rejs Nautilusa " oraz "Demony Przeszłości".

Dane techniczneEdytuj

Długość: ok. 5 metrów

Szerokość: ok. 2 metry

Napęd: silnik odrzutowy

Maksymalna prędkość: ok. 83 węzły (po domontowaniu do pojazdu kilku dodatkowych akcesoriów w "Demonach" jego prędkość spadła do ok. 60 węzłów)

Zasilanie: energia elektryczna (wytwarzana przez prądnicę i turbinę wodną)

Zasięg: ok. 200 mil morskich (bez ładownia)

Głębokość zanurzenia: ok. 5 cm

Masa: ok. 200 kg

Załoga: sternik

Ładowność: do 300 kg, maksymalnie 7 osób

Elementy konstrukcyjneEdytuj

Pralka - sterówka, fragment pokładu. Wewnątrz znajduje się miejsce dlajednejosoby, niewielka ładownia, a także turbina wodna zapewniająca pojazdowi dopływ prądu. Połączona z balią, beczką i chwytakiem.

Beczka - element kadłuba. Połączona z lejkiem i pralką.

Lejek - dziób staku, mający zmniejszać opór wody. Połączony z beczką.

Balia - główny element pokładu. Znajduje się tu miejsce dla czterech osób oraz niewielkiej ilości sprzętu. Połączonazpralką i spychem.

Spych - element pokładu, z miejscem dla dwóch osób. Połączony z balią i silnikiem.

Silnik odrzutowy - wymontowany z wraku UFO, które w RiU rozbiło się na podwórku. Główny napęd, połączony ze spychem.

Chwytak - wmontowany na wypadek, gdyby trzeba było coś wyciągnąć z wody. Podłączony do pralki, w "Demonach" podłączony zostaje do niego akwalung.

Akwalung - domontowany w "Demonach", zbudowany z piecyka, maski do nurkowania, magnesu, lampki i nici. Jest to ten sam akwalung, którego bohaterowie używali w RiWC. Podłączony do chwytaka.

HistoriaEdytuj

Ostatni RejsEdytuj

Kretanic zostaje zaprojektowany i zbudowany przez Koguta Wynalazcę, by ruszył śladem Nautilusa. Pojazd dobrze sprawdza się na wodach zarówno oceanicznych, jak i rzecznych, i szybko dopływa do wybrzeży Wyspy Wielkiego Żółwia, zostaje jednak wyrzucony na brzeg. Naszczęście pojazd nie zostaje uszkodzony. Pod koniec opowiadania Kretanic ponownie zostaje zwodowany i wraz z Nautilusem wraca do domu.

Demony PrzeszłościEdytuj

W "Demonach" pojazd ponownie zostaje wykorzystany, by dostać się na wyspę. Tym razem bohaterowie dołączają do niego także akwalung.